Afgelopen augustus heeft onze collega Liesbeth met haar gezin een week gezeild met een Bali Catsmart vanuit Dubrovnik. Lees hieronder haar verslag van een heerlijke vakantie in dit geweldige vaargebied. Zaterdag We vliegen ’s morgens vroeg vanaf Rotterdam rechtstreeks naar Dubrovnik. Na aankomst in de haven kunnen we onze bagage achterlaten en nemen we de bus naar de oude stad. Dubrovnik heeft een geweldig oud centrum, maar in de zomermaanden is het er wel enorm druk. Het is zeker de moeite waard om hier een middagje door te brengen en te genieten van een lunch op het terras. Aan het einde van de middag is onze catamaran klaar, dus we splitsen ons op voor de briefing en de boodschappen. De supermarkt is gewoon in de haven en we mogen het winkelwagentje meenemen naar onze boot, handig! Na deze drukke dag nemen we nog een duik in het zwembad in de haven en genieten we van een heerlijk diner met uitzicht op het zwembad, onze boot en het kerkje aan de overkant. We kunnen niet wachten om uit te varen, dus we gaan vroeg naar bed. Zondag Nadat we nog wat vers brood hebben gehaald is het tijd om uit te varen. Onze eerste stop is op het eiland Kolocep voor een duik bij de Blue Cave. Kolocep is één van de Elafiti eilanden. Na een verfrissende duik en een SUP bezoekje aan de grot besluiten we door te varen langs Lopud naar Sipan Luka. Sipan Luka is een gezellig dorpje met diverse restaurants. Het is een zeer beschutte ankerplaats, dus we liggen heel rustig op eigen anker. ’s Avonds genieten we in de lokale pizzeria van een heerlijke maaltijd. Maandag We halen vers brood bij de bakker en vertrekken dan om over te steken naar het eiland Mljet. We gaan voor anker bij prachtig Uvala Spilice voor weer een duik in het heldere water. Wat is dit genieten! Vandaag staat er genoeg wind om de zeilen te hijsen, dus we varen vervolgens op zeil richting het eiland Mljet. We wilden eigenlijk uitkomen in Polace, maar door de windrichting en de golfslag passen we onze plannen aan en kiezen we voor een baai halverwege Mljet – Prozurska Luka. Wat een top plekje is dit! We overnachten aan een boei van het restaurant, dus de eigenaar komt langsvaren en vragen of wij de boei willen betalen of in het restaurant willen eten. Wij kiezen voor dat laatste, dus we reserveren een tafel en na het bestuderen van de menukaart gaan de jongens op de SUP onze bestelling doorgeven. Ze worden getrakteerd op een biertje aan de bar, waar ook een beroemde (oud) voetballer blijkt te zitten die met zijn grote motorboot aan de steiger ligt. Toch best bijzonder. ’s Avonds gaan we met de bijboot naar het restaurant, maar de eigenaar haalt met alle plezier de gasten op en brengt ze ook weer naar de boot. Het is zeker niet de goedkoopste plek, maar het eten smaakt heerlijk en de locatie is geweldig! Dinsdag Deze ochtend vertrekken we niet te laat want we willen naar Korcula varen. We maken een heerlijke zwemstop in Polace en besluiten op onze terugweg nogmaals in dit Nationaal Park te gaan overnachten. Vanuit Polace varen we op de motor richting Korcula, want er is geen wind. Onderweg zitten we op de uitkijk voor dolfijnen, want onze ervaring is dat een vlakke zee ideaal dolfijnen weer is! Helaas hebben we geen geluk, maar we genieten van de zon, het water en de vliegende visjes. Aangekomen bij Korcula willen we voor anker dichtbij het stadje. Het is hier zo druk dat we toch besluiten om een andere baai op te zoeken. We belanden uiteindelijk in Vrbovica, hier liggen we heerlijk rustig voor de nacht. ’s Avonds gaan we met de bijboot aan wal en, in afwachting van de taxi, drinken we een cocktail in de cocktail bar van de camping waar we blijken te zijn beland. De taxi brengt ons in 10 minuten naar Korcula stad en daar genieten we van de gezellige drukte in dit prachtige stadje. Een geweldige maaltijd aan de kade maakt onze avond compleet. Woensdag Er is vandaag weer bijna geen wind, dus we varen op de motor terug naar Polace. Dit is een prachtige, diepe baai met vele ankerplaatsen. Voor de liefhebber van wat activiteit zijn hier fietsen te huur waarmee je een mooie tocht kunt maken door het Nationaal Park en de zoutmeren kunt bezoeken. Wij genieten vooral van zwemmen, suppen, lezen en zonnebaden. We moeten wel betalen om hier te mogen overnachten doordat Polace in het Nationaal Park ligt, maar dat hebben we er wel voor over. Met de bijboot gaan we ons afval wegbrengen en wat boodschappen doen voor een BBQ avondje aan boord – onze boot heeft een plancha op het achterdek, dus deze moeten we natuurlijk wel een keer uitgeprobeerd hebben. Donderdag Na vers brood te hebben gehaald bij de bakker in het dorp vertrekken we weer. We varen eerst naar Sobra om te tanken – dit op advies van de basis om niet op vrijdagmiddag in de file te hoeven liggen bij het tankstation in Dubrovnik. We hebben een jerrycan van 20 liter aan boord, dit volstaat om bij terugkeer het jacht helemaal af te tanken. Een prima tip, het tanken in Sobra verloopt soepel en we varen door naar Okuklje voor een korte zwemstop. Wat een prachtig dorpje is dit! We zouden graag een nachtje blijven, maar voor donderdagnacht en vrijdag wordt flinke wind (Jugo) voorspeld, dus we willen vandaag nog terug naar de Elafiti eilanden zodat we al dichterbij Dubrovnik zijn. We overnachten in Sipan Luka, ditmaal vanwege de voorspelde wind aan een boei van een restaurantje. De ober roept naar ons vanaf de kade ‘Komen jullie eten? Hoe laat en met hoeveel?’ Natuurlijk gaan we daar eten, dit blijft toch fantastisch, we liggen op slechts 20 meter van het restaurantje en genieten van de beste vis, garnalen en biefstuk. Weer een heerlijke avond. Vrijdag Vandaag staat er stevige wind, 20 tot 25 knopen. Met alleen de genua uit varen we terug naar Dubrovnik, waar we eind van de middag worden ontvangen door de havenmeester. We genieten nog van het zwembad in de haven en gaan ’s avonds eten in restaurant Vrimbula net buiten de haven. Hier aangekomen is de situatie wat chaotisch, want het begint stevig te regenen dus alle gasten moeten snel naar binnen. Ondanks dat weet het personeel iedereen een plekje te geven en na wat langer wachten genieten we weer van een prima maaltijd met geweldige service. Het is maar goed dat we op advies van de basismedewerkers alle luiken hadden gesloten, want we rennen tussen de onweersbuien terug naar de haven. Zaterdag In plaats van een ochtendje zwembad wordt het een ochtendje schuilen tegen onweer en regen. We besluiten dan maar te ontbijten in het restaurant bij het zwembad en blijven hier totdat de taxi ons weer terugbrengt naar de luchthaven van Dubrovnik. Gelukkig voor alle nieuwe gasten voorspelt het weerbericht vanaf zondag weer stralende zon! We hebben genoten van een geweldige week in prachtig Kroatië en zijn zeker nog niet uitgekeken in dit gebied! Wil je meer weten over zeilen vanuit Dubrovnik of één van onze andere bases in Kroatië? Neem gerust contact op, wij kennen alle gebieden persoonlijk dus we helpen je graag met het plannen van een mooie reis. Stuur een email naar [email protected] of bel ons op (+31) 010-8504835. Delen: Link Copied to Clipboard
De gids voor fotografieliefhebbers in Kroatië: Top 15 fotoplekken in Kroatië om toe te voegen aan je zeilroute